پیوند ویروس های مدفوع می تواند به مبارزه با چاقی و دیابت کمک کنند

4مه 2020- پیوند مدفوع در حال حاضر برای معالجه ی برخی از انواع اسهالهای مقاوم به آنتی بیوتیک استفاده می شود و همچنین محققان تلاش کرده اند که از این روش برای درمان بیماری التهابی روده استفاده کنند. یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که محتوای روده ی پیوند یافته نیز می تواند در مقابله با چاقی و دیابت نوع 2 مؤثر باشد. با پیوند مدفوع بدون باکتری، به موشهای چاق که با یک رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، از افزایش وزن آنها به طور معنی داری جلوگیری شد و تحمل گلوکز آنها به حالت طبیعی بازگشت.

یافته های محققان دانشگاه کپنهاگ نشان داد که موش های چاق با شیوه زندگی ناسالم، پس از دریافت ویروس های پیوند شده از مدفوع موش های لاغر، وزن کمتری اضافه کردند و به دیابت نوع 2 مبتلا نشدند.

در سالهای اخیر، پیوند مدفوع از اهدا کنندگان سالم به بیماران به روشی محبوب برای درمان یک نوع جدی اسهال ناشی از باکتریClostridioides difficile ، در انسان تبدیل شده است. آزمایش های اخیر در موش ها نشان می دهد که یک روش درمانی مشابه، که در آن فقط ویروسهای موجود در مدفوع پیوند می شود، ممکن است به افرادی که از چاقی و دیابت نوع 2 رنج می برند، کمک کند. بیشتر ذرات ویروسی منتقل شده، اصطلاحا باکتریوفاژ هستند، این ویروس ها بطور خاص به برخی از باکتری ها( نه به انسان) حمله می کنند.

پروفسور Nielsen، نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: وقتی ذرات ویروس را از مدفوع موش های لاغر به موشهای چاق منتقل می کنیم، موشهای چاق نسبت به آنهایی که مدفوع را دریافت نمی کنند، اضافه وزن کمتری می یابند. همچنین به نظر می رسد این روش از موش ها در برابر عدم تحمل گلوکز (علامت اصلی دیابت نوع 2 که بدن را از جذب صحیح قند باز می دارد) محافظت می کند. این آزمایشات نشان داد كه موشهای چاق كه پیوند ویروس روده ای را از موش های لاغر دریافت كرده اند در آزمایش تحمل گلوكز همانند موشهای لاغر واکنش نشان می دهند.

نویسنده اول این مقاله، Torben Sølbeck Rasmussen، توضیح داد: در موش های چاق با رژیم غذایی پر چرب، که پیوند ویروس را دریافت نکرده بودند، ما شاهد کاهش تحمل گلوکز بودیم که مرحله ی پیش از دیابت است. بنابراین، ما بر میکروبیوم روده تأثیر گذاشته ایم، به گونه ای که از موش هایی با شیوه زندگی ناسالم، در برابر ابتلا به برخی از بیماریهای شایع ناشی از رژیم غذایی ضعیف، محافظت کردیم.

وی تأکید کرد که این روش یک راه حل کامل و مستقل نیست و باید با تغییر رژیم غذایی همراه شود. علاوه بر این، هدف این درمان احتمالاً چاقی عمومی نیست، بلکه بیشتر برای جدی ترین موارد، استفاده خواهد شد.

پرفسور نیلسن گفت: این قابل درک است که چاقی و دیابت نوع 2 با عدم تعادل در میکروبیوم دستگاه گوارش ، که به عنوان فلور روده نیز شناخته می شود، مرتبط هستند. در سالهای اخیر، کشف شده است که ترکیب ویروس ها در روده نقش مهمی در تعادل این میکروبیوم دارد.اگر كسی به مدت طولانی تغذیه ی نامناسبی داشته باشد، در معرض خطر ایجاد "عدم تعادل در روده" قرار می گیرد. در اینجا، ما وسیله ای برای ترمیم تعادل سیستم روده از طریق بازگرداندن ذرات گمشده ی ویروسی داریم.

محققان مدفوع موش هایی که در طی یک دوره زمانی با رژیم غذایی کم چرب استاندارد تغذیه شده بودند را جمع آوری کردند و سپس آن را فیلتر نمودند، به طوری که همه باکتریهای زنده، را از آن خارج کردند، در حالی که ذرات ویروسی- عمدتا باکتریوفاژها- تغلیظ شدند. این ویروس ها از طریق یک لوله به موش هایی که 6 هفته با رژیم های پرچرب تغذیه می شدند، پیوند زده شدند. تغذیه ی موشها همچنان برای 6 هفته ی دیگر با رژیم غذایی پر چرب ادامه یافت. پس از آن، از موشها یک آزمایش تحمل گلوکز به عمل آمد و افزایش وزن آنها اندازه گیری شد.

فقط ویروس - بدون باکتری

این مطالعه یکی از مشکلات فعلی پیوند مدفوع را بررسی نمود. امروزه، با اعتقاد بر اینکه باکتریهای روده بیشترین تاثیر را دارند، مدفوع بدون اینکه فیلتر شود، پیوند می گردد. با این حال در موارد نادر، این روش هنگامی که بیماری ها از طریق باکتری موجود در مدفوع پیوند شده به فرد گیرنده منتقل می شوند، عوارض جانبی ایجاد می کند. در واقع، یک بیمار در ایالات متحده در سال گذشته بر اثر چنین اتفاقی درگذشت.

پرفسور نیلسن گفت: مطالعه ی ما نشان داد كه بعد از فیلتر كردن باكتریهای زنده از مدفوع، پیوند مدفوع هنوز موثر است. در این روش تنها ذرات ویروسی منتقل می شوند که ایمن تر هستند. تا اجرای این روش بطور بالینی به آزمایشات بیشتری نیاز داریم، موش ها اولین قدم بودند. اما از آنجایی که این یافته ها نشان می دهد که در انسان نیز این روش کارآمد خواهد کرد، مرحله بعدی بر روی انسان انجام خواهد شد. امید ما این است که در طولانی مدت، یک کوکتل به خوبی تعریف شده از باکتریوفاژها تهیه کنیم که حداقل خطر عوارض جانبی را داشته باشد.

او نتیجه گیری نمود: این نتایج نشان داد که افزایش وزن در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند اما پیوند ویروس های روده ای را دریافت کردند، در مقایسه با موش های گروه کنترل، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. هم زمان ، تحمل قند خون در موش های دریافت کننده ی پیوند، به حالت طبیعی بازگشت، در حالی که در موش های چاق گروه کنترل، تحمل قند کاهش یافت.

پیوند مدفوع که به عنوان پیوند میکروبیوتای مدفوع نیز شناخته می شود، انتقال باکتری های روده از یک اهدا کننده ی سالم به یک فرد بیمار است. روشی که در این مطالعه استفاده شده است به عنوان پیوند ویروم فاکال[1] شناخته می شود. در این روش باکتریهای زنده را از مدفوع فیلتر می کنند تا تنها ذرات ویروسی را پیوند نمایند. محققان هنوز نمی دانند که تأثیر هر پیوند تا چه مدت باقی می ماند. در این مطالعه تأثیر پیوند حداقل برای 6 هفته پیگیری شد.

منبع:

Gut, 2020; gutjnl-2019-320005 DOI: 10.1136/gutjnl-2019-320005

www.sciencedaily.com/releases/2020/05/200504114124.htm

 

 



[1]Faecal Virome Transplantation